10 jaar ‘t één & ‘t ander, het roept herinneringen op

’t één & ’t ander, winkel met een boodschap…

Dat wilden we duidelijk maken tijdens de zomer van 2012 toen Villa Vanthilt neerstreek op de markt in Ieper!

Het begon met het idee om een gepersonaliseerde kaars te maken voor Marcel en deze af te geven als welkomstgeschenk. Zo gezegd, zo gedaan. In het kaarsenatelier van het Heilig Hart Ieper gingen enkele cliënten en therapeuten aan de slag. De één hielp met het steken van de wiek, de ander goot de vorm op met paraffine. Wie liever fijn werk deed, maakte het logo en de echte durver dompelde de kaars in de paraffineketel om het logo te fixeren. En dan, richting Grote Markt om de kaars af te geven. Wat zou het fijn zijn als dit zou lukken. We droomden er zelfs van dat ze de kaars tijdens de uitzending in beeld zouden brengen… Na de therapiesessies kon iemand de kaars afgeven aan Marcel. Droom één, check!

Die avond keken we vol spanning naar de eerste aflevering. Ook enkele cliënten die therapie volgden in het kaarsenatelier stimuleerden anderen op de afdeling om samen te kijken. En ja hoor, plots een moment van blijheid, ‘onze kaars’ kwam in beeld, op het rekje achter Marcel Vanthilt!

De volgende morgen bereikten de eerste positieve reacties ons al. Zowel thuis als op de afdeling werd onze kaars gespot. Er werd over gepraat, we zagen blije gezichten en dat gaf ons een boost om door te gaan. We wilden deze positieve sfeer behouden en nog meer kracht bijzetten. Hoe konden wij, als ergotherapeuten, dit beter doen dan door samen met de cliënten nog meer geschenkjes te maken tijdens de therapie en deze te bezorgen? Ons enthousiasme werkte aanstekelijk. We maakten en bezorgden de crew o.a. ook kadertje van handgeschept papier, een pot vol brownies, een keramiek setje, vlierbessensiroop, confituur, een decoratieve kat… Onze zomer was goed gevuld, zowel overdag tijdens de therapie als onze avonden voor de buis.

Natuurlijk mochten we bij dit alles de therapeutische meerwaarde niet uit het oog verliezen, maar dat was geen probleem. Het gaf mensen die in een moeilijk periode zitten iets om naar uit te kijken.  Ze maakten deel uit van een positief verhaal, hadden iets om over te vertellen thuis of op de afdeling. De complimenten deden deugd. Ze kregen vragen over de producten, over de therapie. “Heb jij daar ook aan mee geholpen?”, “Hoe wordt zo’n kaars gemaakt?” of “Wil je die koekjes ook thuis eens bakken?”. De positieve energie die de zomer van 2012 door onze ergo-ateliers stroomde, was zo sterk dat we nooit twijfelden om door te gaan met ons project. Of zaten de mooie camera- en geluidsman daar ook voor iets tussen?

De apotheose van deze zomer was de laatste aflevering. Met een groepje personeel en cliënten trokken we naar de Grote Markt met een laatste geschenk voor Marcel en zijn crew, een grote schaal vers gebakken wafeltjes. Na de opname mochten we ze persoonlijk overhandigen en ook dat had iedereen op tv gezien. Waar je ons kon vinden? Bij ons oranje logo natuurlijk, want dat hadden we altijd bij. We wilden herkenbaar zijn, taboe doorbreken, onze winkel kenbaar maken, de talenten en kwaliteiten van mensen met een psychische kwetsbaarheid in de kijker plaatsen op een positieve manier. Als dat geen therapeutische meerwaarde is…

Geen producten in je winkelwagen